7 sposobów by być bardziej szczęśliwym

7 sposobów na bycie lepszym i szczęśliwszym

Właśnie wpadł mi w ręce artykuł Gretchen Rubin, a później Leo Babauty – oba o tym co zrobić by być szczęśliwym. Poniżej kilka z wskazówek zawartych w obu artykułach, wraz z moimi, krótkimi, przemyśleniami.

Zanim jednak zaczniesz uszczęśliwiać swoje życie pozwól, że podzielę się jednym spostrzeżeniem: rób małe kroczki i zacznij o prostych zmian. Jeśli z dnia na dzień zaczniesz oddychać głęboko, jadąc powoli i świadomie na siłownie, słuchając przy tym kursów audio niewiele Ci to da. Może poczucie, że robisz coś dobrego dla siebie, wprowadzi Cię w dobry nastrój przez pierwszych kilka dni. Ale podświadomie będzie to dla Ciebie nienaturalne i „udawane”… prędzej czy później prawda wyjdzie na jaw. Więc: małe kroczki i proste zmiany.

  1. Bądź obecny tu i teraz. Nie myśl o tym jak cudowne życie będzie za kilka lat. Nie maltretuj się tym co zrobiłeś lub co się stało w przeszłości. Naucz się być tu i teraz, doświadczając w pełni tego wszystkiego co dzieje się do okoła. Zwolnij, koncentrując się na tym co robisz poświęcaj temu więcej czasu. Kiedy nad tym pomyślisz, to tak naprawdę masz wpływ tylko na to co wykonujesz teraz, w tej chwili.
  2. Uprość swoje życie. Rób to co lubisz. Zastanów się co najbardziej lubisz robić. Jak najbardziej lubisz spędzać czas. Zrób listę tych kilu czynności… i staraj się by każdy Twój dzień wypełniony był w jak największej części właśnie tymi rzeczami z listy. Eliminuj systematycznie wszelkie pozostałe zajęcia. Naucz się mówić „nie” zajęciom, które nie sprawiają Ci radości, których nie ma na Twojej liście czynności ulubionych. Rób to co kochasz, co sprawia Ci radość i eliminuj, w miarę możliwości, wszystko inne.
  3. Ucz się. Pomiń posiłek, ale nie pomijaj książki jak pisał Jim Rohn. Zdobywanie wiedzy, czy się z tym teraz zgadzasz czy nie, czyni Cię lepszym. Nie wpadaj w szał fascynacji wszystkim co wpadnie Ci w ręce – Ty stoisz na straży tego co wg Ciebie jest istotne, a co nie – jednak by mieć zdanie, trzeba najpierw zapoznać się z informacją. (Prawie) każda książka to wiele lat doświadczenia autora, które ty możesz zdobyć w zaledwie kilka godzin.
  4. Ćwicz. Dbaj o swoje ciało – to miejsce, w którym żyjesz i nie możesz go zmienić.
  5. Medytuj. Nigdy nie próbowałem medytacji samej w sobie – Ty też nie musisz. Samo zamknięcie oczu na chwilę i koncentracja uwagi wyłącznie na wdychanym i wydychanym powietrzu, mimo, że tak proste, pozwala się zrelaksować i zregenerować.
  6. Przemilcz niektóre sprawy. Wbrew ogólnej opinii, uzewnętrznianie swoich złości związanych z nieznaczącymi irytującymi sytuacjami, wcale nie jest dobre. Złoszczenie się zwiększa poziom zdenerwowania, podczas gdy zignorowanie sprawy często powoduje, że złość znika. Przestań narzekać
  7. Ciesz się „wystarczającym”. Są dwa typy osobowości. Jeden podejmując decyzję wybiera pierwszą spełniający jego wymogi opcję. Drugi, będzie analizować wszelkie dostępne opcje by wybrać to najlepszą – nawet jeśli wiele z nich spełnia jego wymagania. Badania dowodzą, że pierwszy typ osobowości jest bardziej szczęśliwy, podczas gdy drugi jest podatny na niezadowolenie. To trochę tak jak z perfekcjonizmem, kiedy tworzymy jakąś rzecz czy wykonujemy jakiś projekt. Pierwszy typ uznałby projekt za skończony i zaczął czerpać z niego radość, wprowadzając ewentualne poprawki. Drugi typ natomiast, zawsze widziałby niedoskonałości i będzie poprawiał je w nieskończoność, a nawet kiedy projekt ujrzy światło dzienne, to nie będzie temu towarzyszyła radość. Bądź numerem jeden :) „Wystarczający” często w zupełności wystarczy.

Powyższa kolejność jest przypadkowa. Nie wiem, które z tych punktów mają większy, a które mniejszy wpływ na pozytywne zmiany w życiu, bo jest to kwestia indywidualna każdego z nas. Wiem natomiast, że wypracowanie sobie któregokolwiek z nich jako nawyk przyczyni się do tego, że ta część Twojego życia, która zaczyna się za minutę, będzie lepsza.

Be Sociable, Share!

  1. godlark
    Styczeń 12th, 2010 at 17:23
    Reply | Quote | #1

    Najtrudniej to mi będzie cieszyć się wystarczającym, ciężko zmienić swój typ osobowości. Dzięki za bloga, bardzo przydatny :)

  2. ania z zielonego
    Wrzesień 20th, 2012 at 17:21
    Reply | Quote | #2

    Tak, umieć „cieszyć się wystarczającym” to nie lada wyzwanie…:D
    Ale resztę da się opanować…:P
    Bardzo ciekawy blog,pozdrawiam! :)